Verder met Google Shopping

28-12-2012 | Marcel van Langen | eCommerce | ecommerce, google, merchant, ondersteuning

In het vorige artikel hebben we laten zien hoe je met Google Shopping aan de slag kunt gaan. In dit artikel gaan we een stap verder. We gaan daadwerkelijk producten aanmelden via een automatische feed. Gelukkig zijn wij eigenaar van de webshop www.ijsmonster.nl, een ideale voorbeeldshop om te gebruiken.

Heb je het eerste artikel over Google Shopping al gelezen, waarin we je wegwijs maken in de basisbeginselen van Google Shopping? Mooi! Dan gaan we in dit artikel een automatische feed aanmaken en de producten daadwerkelijk aanmelden.

Het maken van een feed is relatief eenvoudig. Google biedt de mogelijkheid van verschillende formaten. Onze voorbeeldshop www.ijsmonster.nl is al voorzien van de mogelijkheid om automatisch Google Shopping feeds te genereren. Deze wordt op gezette tijden automatisch gegenereerd en als bestand klaargezet. Deze bestanden zijn in TXT formaat, waarbij de velden door tabs zijn gescheiden.

Tijd om dit Google te laten weten. Daarvoor loggen we in op het Google Merchant Center. Ben je ingelogd, dan klik je in het menu op Gegevensfeeds. Vervolgens kies je voor Nieuwe gegevensfeed. Het is belangrijk dat het automatisch gegenereerde bestand altijd dezelfde naam heeft. Gebruik dus geen naamconventies die voor een deel dynamisch zijn, bijvoorbeeld door daarin een versienummer of datum te gebruiken. Gewoon altijd dezelfde naam, zoals bijvoorbeeld googlefeed.txt. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan, nietwaar?

Je kunt meerdere feeds opgeven. Dit kan handig zijn, bijvoorbeeld als je per productgroep een eigen feed wilt genereren. Houd het echter wel beheerbaar! Heb je de naam van het bestand opgegeven, dan is het tijd om Google te vertellen wat hij precies met het bestand moet gaan doen. Klik daarvoor op de link Schema maken bij de nieuwe feed. Geef op hoe wanneer Google de feed moet ophalen, bijvoorbeeld wekelijks op maandag om 12.00 uur. Wat jij wilt! Vervolgens kun je opgeven waar Google de feed kan vinden. Dit kan via http, https, ftp en sftp. In alle gevallen kun je ook een wachtwoord en gebruikersnaam opgeven.

Voeg de planning toe, en je bent zover! En dan begint het lange wachten. Want Google laat niet direct je producten toe, maar controleert deze eerst. In mijn geval duurde het 4 dagen, maar dat kan zomaar langer zijn. Er zijn winkels die meer dan 2 weken hebben moeten wachten op goedkeuring. Erg vervelend als Google dan vervolgens na zo'n lange wachttijd ook nog eens zou melden dat je feed niet voldoent aan alle eisen. Maar zoals je aan de afbeelding hieronder kunt zien is het op 28 december gelukt om 13 producten geaccepteerd te krijgen!

De acceptatie is nog erg nieuw, dus het is even afwachten wat de effecten van vermelding op Google Shopping zullen zijn. Maar mijn verwachtingen zijn hooggespannen: vandaag heb ik al 1 bestelling extra mogen ontvangen via het Google Shopping netwerk. Over een aantal weken zal ik een nieuw artikel plaatsen over Google Shopping met nieuwe ervaringen.

Over Morloff

Morloff ontwerpt en realiseert succesvolle webtoepassingen op het gebied van procesoptimalisatie, eCommerce en rapportage door de inzet van moderne webtechnieken, sociale media en zoekmachine optimalisatie.

over ons | diensten | portfolio | contact | route

naar website IJsmonster.nl naar website ICT intermediairs naar website marcelvanlangen.com

Twitter

Morloff

Cuneraweg 169a
3911 RH Rhenen

M +31 (0)6 - 515 96 189
W www.morloff.nl
E contactformulier

Morloff op Twitter Morloff op Facebook Morloff op LinkedIn Morloff via RSS