Tips voor betere vindbaarheid in Google - 2

30-05-2011 | Marcel van Langen | Zoekmachine optimalisatie | seo, zoekmachine, optimalisatie, linkbuilding

Al eerder stond op deze website een artikel met twintig tips voor een betere vindbaarheid in zoekmachines. Volg voor dit artikel deze link. In dit nieuwe artikel volgen opnieuw twintig nieuwe tips. Deze tips worden ook gebruikt in het rechtermenu van deze website.

  • Tip 21 - Het draait uiteindelijk om je sleutelwoorden. Het heeft weinig zin om gevonden te worden op het woord snoepgoed als je auto's verkoopt. Kies je trefwoorden zorgvuldig en laat deze met inachtneming van de richtlijnen van zoekmachines zo zinvol mogelijk terugkomen binnen je website.
  • Tip 22 - Wist je dat je je sleutelwoorden ook kunt gebruiken binnen de ALT teksten van afbeeldingen. Weliswaar dragen deze slechts bescheiden mee binnen het algoritme van Google, maar alle beetjes helpen. Bovendien worden de afbeeldingen dan geindexeerd voor Google Afbeeldingen.
  • Tip 23 - Door binnen je eigen website zinvol interne links op te nemen laat je Google weten wat jij zelf belangrijke informatie vindt. Zorg dan ook voor de nodige interne links, het zal Google stimuleren om hieraan meer aandacht te besteden en de pagina's beter te indexeren.
  • Tip 24 - Linkbuilding blijft een van de belangrijkste factoren bij zoekmachine optimalisatie. Maar wist u dat interne links ook meetellen? Externe links zijn vanzelfsprekend belangrijker, maar beiden soorten links dragen bij aan een hogere pagerank binnen Google.
  • Tip 25 - Nogal wat organisaties zijn actief op fora, omdat ze daarmee hun positie binnen zoekmachines kunnen verbeteren. Maar bedenk hierbij wel dat niet alle fora zogenaamde do follow links hebben. Hebben ze no follow links, dan worden uw geplaatste links op deze fora niet meegenomen door Google.
  • Tip 26 - Zorg ervoor dat iedere pagina specifieke sleutelwoorden krijgt toegewezen, en plaats deze zo effectief mogelijk binnen uw website. Vergeet daarbij zeker de titel, de metatags keywords en description en de header niet! Zorg verder dat deze terugkomen in de tekst en in de URL.
  • Tip 27 - Op korte sleutelwoorden is vaak veel concurrentie. Het is dan ook moeilijk om hierop - zeker als nieuwkomer - hoog te scoren. Focus in eerste instantie op de zogenaamde long tail trefwoorden: 3 of meer aaneengesloten woorden. En wordt u dan gevonden, dan is het ook vrijwel zeker een gekwalificeerde bezoeker!
  • Tip 28 - Op korte sleutelwoorden is vaak veel concurrentie. Het is dan ook moeilijk om hierop - zeker als nieuwkomer - hoog te scoren. Focus in eerste instantie op de zogenaamde long tail trefwoorden: 3 of meer aaneengesloten woorden. En wordt u dan gevonden, dan is het ook vrijwel zeker een gekwalificeerde bezoeker!
  • Tip 29 - Om Google Analytics te kunnen gebruiken is het essentieel dat u de aangeleverde code goed op uw website hebt geplaatst. Maar hoe controleert u dit nu? U kunt natuurlijk wachten en kijken wanneer u resultaten ziet verschijnen in Google Analytics, maar er zijn ook online tools die dit voor u regelen.
  • Tip 30 - Bestaat uw website langer, dan kan het zomaar zijn dat u binnen uw website last heeft van dode links: links die naar een niet bestaande pagina verwijzen. U kunt wachten tot een bezoeker erop klikt (en de fout in Google Analytics) verschijnt, maar u kunt het ook via online checkers controleren!
  • Tip 31 - Voor nieuwe websites is het lastig om een sterke positie te veroveren in de zoekresultaten van Google. Of een website trusted is of niet, wordt door Google mede bepaald aan de hand van de leeftijd en het aantal externe verwijzingen. En juist op deze factoren scoren nieuwe websites laag.
  • Tip 32 - Bij het bepalen van de waardering van een externe verwijzing beoordeelt Google ook de thema relevantie. Daarbij wordt gekeken of het thema van de verwijzende pagina aansluit bij het thema van uw website. Google kijkt daarbij naar de anchor tekst, de tekst rondom de link en het thema van de website.
  • Tip 33 - Wanneer er met regelmaat nieuwe verwijzingen naar uw website op het internet verschijnen, is dit een indicatie voor Google dat uw website een blijvende relevantie heeft. Daarbij speelt vanzelfsprekend ook de kwaliteit van de verwijzende websites een belangrijke rol.
  • Tip 34 - Google krijgt meer en meer inzicht in het gedrag van bezoekers. Denk daarbij aan de lengte van een bezoek, of de website wordt toegevoegd aan favorieten, doorklikratio's binnen Google zoekresultaten. Al deze gegevens zullen steeds belangrijker worden bij de rangschikking van zoekresultaten.
  • Tip 35 - Ook de landcode van uw website speelt een rol bij zoekmachine optimalisatie. Heeft u een website onder een NL domein, dan heeft dit een positief effect binnen de zoekresultaten van de Nederlandse website van Google. Internationale domeinen als .COM ondervinden hiervan geen effect.
  • Tip 36 - Voegt u regelmatig nieuwe pagina's toe aan uw website, dan heeft dit een positief effect op de waardering. Let wel: dit effect is wel beperkt, omdat Google terecht liever kijkt naar de relevantie van nieuwe informatie, dan naar de frequentie van nieuwe informatie.
  • Tip 37 - Een tip richting uw webbouwer en hostingpartner: optimaliseer de laadtijd van uw website. Google heeft namelijk aangegeven dat de laadtijd van een website nu officieel meetelt bij de waardering van uw website. Zaken als Apache Keep-Alive en inzetten van compressie zijn echte winstpakkers.
  • Tip 38 - Hoe relevant en invloedrijk ben jij op het gebied van sociale media? Daarvoor bestaat nu de Klout Score. Deze kijkt naar de grootte van je sociale netwerk, de consequentie van de berichten die je plaatst en de invloed die jouw sociale netwerk heeft. Leuk om te volgen in de tijd.
  • Tip 39 - Het verkrijgen van inkomende links is een belangrijke activiteit. Maar zorg er dan wel voor dat de links niet alleen binnenkomen op de hoofdpagina van de website, maar zorg ook voor links naar pagina's dieper in de website. Dit bevordert de algehele waardering voor uw website door Google.
  • Tip 40 - Three way links zijn een goede manier om de waardering door Google te verbeteren. Met deze term wordt het volgende bedoeld: site A linkt naar site B linkt naar site C linkt naar site A. Google ziet deze links als drie one way links en geeft dan ook de volledige waardering aan de links.

Zie ook Tips voor betere vindbaarheid in Google - 1

Over Morloff

Morloff ontwerpt en realiseert succesvolle webtoepassingen op het gebied van procesoptimalisatie, eCommerce en rapportage door de inzet van moderne webtechnieken, sociale media en zoekmachine optimalisatie.

over ons | diensten | portfolio | contact | route

naar website IJsmonster.nl naar website ICT intermediairs naar website marcelvanlangen.com

Twitter

Morloff

Cuneraweg 169a
3911 RH Rhenen

M +31 (0)6 - 515 96 189
W www.morloff.nl
E contactformulier

Morloff op Twitter Morloff op Facebook Morloff op LinkedIn Morloff via RSS