Starten met Google Shopping

21-12-2012 | Marcel van Langen | eCommerce | ecommerce, webshop, online, verkoop, shopping

Ben je eigenaar van een of meerdere webshops, dan kun je eigenlijk niet om Google Shopping heen. Met de introductie van Google Shopping heeft Google de wereld van prijsvergelijking in Nederland op zijn kop gezet. Google Shopping is een ideale manier om als consument te weten te komen waar je je producten wilt kopen. Tijd om ermee aan de slag te gaan!

Wil je starten met Google Shopping, dan heb je allereerst een account nodig bij het zogenaamde Merchant Center. Deze vind je op www.google.nl/merchants. Heb je al een Google account, dan kun je je meteen aanmelden, anders moet je even een account aanmaken. Na inloggen moet je eerst alle gegevens van je webshop opgeven. Wees zo volledig mogelijk, dat zorgt alleen maar voor een betere ranking! Speciale aandacht voor de verzendkosten, die geef je hier ook al direct op.

Heb je dit gedaan, dan is het tijd om een feed te maken. Een feed is een bestand waarin je de producten met de bijbehorende gegevens doorgeeft aan Google Shopping. Je kunt dit op allerlei manieren doen, bijvoorbeeld via FTP, via Google Cloud Storage, automatisch laten ophalen etc. Wij kiezen hier voor de basis: het zelf maken van een bestand (in ons geval een TXT bestand) die we via het Google Merchant Center gaan uploaden.

Google stelt strenge eisen aan een upload document, vooral aan de inhoud van het document. Het is dan ook zaak om de specificaties goed door te nemen. Deze vind je in de helpbestanden van het Google Merchant Center. Allereerst is het belangrijk dat je het doelland selecteert. Per land gelden verschillende specificaties. Wij kiezen hier voor Nederland.

We krijgen dan een overzicht van de velden die vereist zijn, en de velden die we mogen toevoegen. Wij focussen hier op de velden die verplicht zijn. Om het CSV bestand te maken openen we Microsoft Excel (je kunt ook Google Docs of OpenOffice Calc gebruiken). In de eerste regel zetten we de namen van de velden. Deze moeten precies kloppen met de naamgeving van Google. Alleen dan kunnen ze de velden succesvol koppelen. Wij gaan de volgende velden opnemen (velden met een ster zijn verplicht):

* ID uniek ID van het product
* titel de beschrijvende naam van het product, bijvoorbeeld 'IJsblokjesvorm Cool Jazz blauw'
* beschrijving een beschrijving van het product in 500 tot 1000 karakters.
  merk de naam van het merk, bijvoorbeeld 'Fred and Friends'
  beschikbaarheid de beschikbaarheid van het product, bijv. 'op voorraad'
* prijs de prijs inclusief BTW, bijv. '29,50 EUR'
* staat de staat van uw product, bijv. 'nieuw'
* link de link naar uw product, bijv. 'http://www.uwwebsite.nl/product.html'
* afbeeldingslink link naar een productfoto, bijv. 'http://www.uwwebsite.nl/productfoto.jpg'
  mpn unieke artikelnummer van de fabrikant, bijv. 'B000R4BDK0'
  Google productcategorie de rubriek binnen de Google taxonomie waarin het product behoort
  producttype de positie van het product binnen je eigen classificatie

Let op dat Google zeer precies is in de naamgeving. Bij de beschikbaarheid kun je niet zomaar iets zetten. Je moet kiezen uit een beperkte lijst. Nogmaals: de documentatie binnen het Google Merchant Center is je grote vriend hier. Samenvattend: de eerste regel van je spreadsheet zijn de titels, direct daaronder komt per regel een product met bovengenoemde informatie.

Ben je klaar, dan is het tijd om het bestand op te slaan in TXT formaat, door tabs gescheiden. In het geval van Microsoft Excel kies je voor de optie Opslaan als... en vervolgens voor Tekst (tab is scheidingsteken) (*.txt). Je hebt nu op je computer een TXT bestand opgeslagen. Op naar het Google Merchant Center!

In het Google Merchant Center heb je in het menu de optie Gegevensfeeds. Hier kun je de zojuist gemaakte feed in TXT formaat gaan aanbieden aan Google. Je kunt kiezen voor het direct opgeven van een feed, of het testen van een feed. We kiezen voor het laatste. Daartoe geef je eerst de naam van het bestand op. Wij hadden het bestand opgeslagen als GoogleMerchantProducts.txt, dus dat geven we hier op.

Vervolgens kiezen we voor Handmatig uploaden. In een productieomgeving is het logischer om te kiezen voor Geplande Upload. Hier kun je opgeven om de hoeveel dagen Google automatisch je feed kan ophalen van een op te geven locatie. Maar goed, hier doen we dat nog even niet. We kiezen voor Handmatig uploaden, wijzen het bestand aan, en Google gaat aan de slag. Het verwerken van een feed kan tot maximaal een uur duren, maar meestal is het in een paar minuten gereed.

Refresh het scherm als het je wat te lang duurt. Heb je de melding dat al de producten zijn verwerkt? Dan heb je succesvol een testfeed gemaakt. In alle andere gevallen kun je via de foutopsporing kijken wat er niet helemaal goed was aan je bestand. Gefeliciteerd, nu is het tijd om te verdiepen! Zorg er bijvoorbeeld voor dat de feed automatisch wordt gegenereerd door je eCommerce software. En zorg ervoor dat de productspecificaties zo volledig mogelijk zijn. Aan de slag!

Over Morloff

Morloff ontwerpt en realiseert succesvolle webtoepassingen op het gebied van procesoptimalisatie, eCommerce en rapportage door de inzet van moderne webtechnieken, sociale media en zoekmachine optimalisatie.

over ons | diensten | portfolio | contact | route

naar website IJsmonster.nl naar website ICT intermediairs naar website marcelvanlangen.com

Twitter

Morloff

Cuneraweg 169a
3911 RH Rhenen

M +31 (0)6 - 515 96 189
W www.morloff.nl
E contactformulier

Morloff op Twitter Morloff op Facebook Morloff op LinkedIn Morloff via RSS