De geboorte van het ijsmonster - Deel 4

11-06-2012 | Marcel van Langen | eCommerce | webshop, ecommerce, starter, startup

Het vierde deel. Inmiddels begint het al een behoorlijk verhaal te worden. Van de start van een idee tot een uiteindelijke webshop! Nadat we in het vorige deel al stil hebben gestaan bij de keuzes die er gemaakt moesten worden, duiken we nu dieper in de functionaliteit. Want hoe bepaal je nu wat je webshop software wel en niet moet gaan ondersteunen?

FRITZ

Alle basisingredienten waren aanwezig, tijd om de bouwfase te beginnen! In het plan had ik keuzes gemaakt: welke functionaliteit gaat HEIDI (de achterliggende software) wel bieden en welke functionaliteit gaat HEIDI niet bieden. Let wel: het gaat dan over de eerste fase. Bij gebleken succes gaan we HEIDI natuurlijk in de loop der tijd voorzien van nieuwe functionaliteit. Drijvende kracht is dan de behoefte vanuit de markt, en niet datgene wat ik zelf vooraf op mijn zolderkamer heb bedacht.

Maar goed, in het plan had ik dus al een dikke streep getrokken wat wel en niet in HEIDI zou worden opgenomen. Ik hoop en verwacht met de eerste versie van HEIDI nu een mooi basispakket te hebben, waarmee ik de eerste klanten mee kan gaan bedienen. De volgende keuzes zijn gemaakt:

  • Ondersteuning voor webshops die uitgaan van prijzen inclusief BTW en voor webshops die uitgaan van prijzen exclusief BTW. In B2B is het gebruikelijk om te werken met prijzen exclusief BTW. HEIDI ondersteunt beide. Hierbij was het van groot belang om dit niet alleen te doen voor de productprijzen, maar ook voor de kortingen en verzendkosten. Ook over deze bedragen moet immers in de meeste gevallen BTW worden afgedragen!
     
  • Opslag van gegevens is goed geregeld. Wanneer een bezoeker gaat winkelen in de webshop, wordt in de software een lege winkelwagen aangemaakt. Deze is onlosmakelijk verbonden met die klant. Iedere wijziging die de klant doet (product toevoegen, naar de winkelwagen, adresgegevens opgeven etc.) wordt opgeslagen in het systeem. Op die manier krijg je veel inzicht in het gedrag van bezoekers.
     
  • Een beheerder bepaalt zelf naar welke landen hij bestellingen wil versturen. Per land kan de beheerder opgeven wat de verzendkosten zijn naar dat land. Maar het berekenen van de verzendkosten gaat verder. Een beheerder kan namelijk ook per product verzendkosten opgeven. Ook is het mogelijk om voor de webshop algemeen geldende verzendkosten op te geven (en een bestelbedrag waarbij geen verzendkosten meer gelden). Door deze soorten goed te mixen kan de beheerder zelf de ideale verzendkostenstructuur opzetten.
     
  • Beheerders kunnen vouchers aanmaken. Deze vouchers hebben een code. Wordt deze code door de bezoeker ingevoerd bij een bestelling, dan ontvangt hij op zijn bestelling de code die aan de voucher is gekoppeld. Ik wil dat systeem op de webshop IJsmonster.nl gaan gebruiken om bestaande en nieuwe klanten te interesseren in Morloff's diensten op het gebied van e-commerce (waarbinnen HEIDI natuurlijk een belangrijke rol gaat spelen).
     
  • Een bestelling kan op ieder moment door een beheerder worden gewijzigd in HEIDI. Hij kan regels toevoegen, regels verwijderen, kortingen toekennen etc. Hij kan zelfs in het beheerdeel handmatig een compleet nieuwe bestelling maken. Ideaal dus als je als beheerder ook bestellingen via andere kanalen binnen krijgt. Wel zo handig omdat ook dit onderdeel gekoppeld is aan het voorraadbeheer!
     
  • Natuurlijk kan een beheerder zelf alle informatie zelf beheren. Hij kan zelf teksten op de webshop beheren, de menustructuur, de gebruikte afbeeldingen, maar ook de producten, verzendlanden, BTW tarieven, merken, productrubrieken, productfoto's, gerelateerde producten, facturen, bestellingen etc. In HEIDI heb ik bovendien een aantal rapporten toegevoegd en een dashboard. Deze geven direct inzicht in het succes van je webshop!
     
  • In HEIDI bepaalt de beheerder zelf hoe de factuur er uit komt te zien. Morloff zal bij een nieuwe klant vanzelfsprekend de eerste opmaak doen, maar daarna kan de beheerder daar zelf verder mee. De beheerder kan de template voor de factuur zelf naar eigen inzicht opmaken. Hij bepaalt daarbij zelf waar de dynamische informatie komt te staan, bijvoorbeeld de factuurregels, het factuurnummer, de datum en het verzendadres.

Er zijn nog veel meer beslissingen die genomen moesten worden bij de realisatie. Teveel voor 1 artikel! Daarom zal ik binnenkort in deel 5 de overige beslissingen toelichten.

Over Morloff

Morloff ontwerpt en realiseert succesvolle webtoepassingen op het gebied van procesoptimalisatie, eCommerce en rapportage door de inzet van moderne webtechnieken, sociale media en zoekmachine optimalisatie.

over ons | diensten | portfolio | contact | route

naar website IJsmonster.nl naar website ICT intermediairs naar website marcelvanlangen.com

Twitter

Morloff

Cuneraweg 169a
3911 RH Rhenen

M +31 (0)6 - 515 96 189
W www.morloff.nl
E contactformulier

Morloff op Twitter Morloff op Facebook Morloff op LinkedIn Morloff via RSS