De geboorte van het ijsmonster - Deel 3

06-06-2012 | Marcel van Langen | eCommerce | webshop, ecommerce, starter, startup

Alweer het derde artikel uit deze serie. In deze serie beschrijf ik de totstandkoming van een nieuw online initiatief, genaamd IJsmonster.nl. In het eerste deel heb ik vooral de historische achtergrond beschreven. In dit tweede deel hebben we gekeken naar de redenen en uitgangspunten. In dit derde deel gaan we het hebben over de keuzes die bij aanvang moesten worden gemaakt.

FRITZ

In deel 2 was het CMS FRITZ al kort genoemd. FRITZ is een uitgebreid in huis ontwikkeld CMS, bedoeld voor het beheer van websites. Op het moment van schrijven draaien er al meer dan 30 websites op FRITZ, en dit aantal wordt iedere maand meer. FRITZ wordt regelmatig uitgebreid met nieuwe functionaliteit. Het lag dan ook voor de hand om het beheer van de webshops volledig in FRITZ te integreren. Overigens heb ik dat eerder ook gedaan met de planningstool FRANZ. De naam voor de webshop module: HEIDI!

FRITZ kende al behoorlijk wat functionaliteit die we mooi konden inzetten voor HEIDI. Denk bijvoorbeeld aan relatiebeheer, rapportages, suprabeheer, foutafhandeling, dashboards etc. Bovendien kon ik op deze manier eenvoudig bestaande klanten opschalen naar een eigen webshop. Een ideaal startpunt dus voor HEIDI.


Screenshot FRITZ

Scope

Als ik iets heb geleerd uit het verleden, dan is het wel om de grenzen van het project duidelijk neer te leggen, bijvoorbeeld op het gebied van functionaliteit. Wat gaat HEIDI wel bieden en vooral ook: wat niet. Het is altijd zinvol om te denken in fasen. Eerst maar eens de basisfunctionaliteit in orde, en van daaruit verder groeien. Op basis van succes en mooie eCommerce projecten. Dus ben ik aan de slag gegaan om de scope vast te leggen in een document dat als leidraad zou gelden voor het verdere traject.

IJsmonster.nl

Nadat ik de scope voor mijzelf helder had, ben ik gaan nadenken over een voorbeeldshop. Ik wilde absoluut de eerste shop op basis van HEIDI voor Morloff zelf ontwikkelen. Zo kon ik klanten een uitontwikkeld product gaan aanbieden, maar belangrijker nog: ik zou een mooie showcase hebben om nieuwe klanten mee te overtuigen. Bovendien speelde ik al een tijdje met de gedachte om een leuke promotionele actie op te zetten, waarbij huidige en nieuwe klanten een voucher zouden krijgen voor een gratis bestelling in de nieuwe webshop. En mocht ik onverhoopt ook nog wat verdienen met de voorbeeldshop, dan zou dat natuurlijk mooi meegenomen zijn.

Bij het zoeken naar een product, had ik een paar criteria. Het product moest niet kwetsbaar zijn, niet duur, niet groot en lekker hip. Uiteindelijk kwam ik bij Fred & Friends uit, een grote leverancier van allerhande hippe spulletjes voor in en om het huis. Bij het doornemen van hun catalogus viel mijn oog op de vele leuke ijsblokjesvormen die ze aanboden. Dat moest het worden!

Het product was gekozen, maar dat was allerminst het geval met de naam van de webshop. Geen naam zo gek, of hij bleek al bezet. Ik kwam er niet uit. Ik wilde graag een Nederlandse naam. De naam moest leuk zijn en een glimlach bij de bezoeker veroorzaken. Uiteindelijk kwam ik uit bij IJsmonster.nl, en deze bleek nog beschikbaar!

Ik had nu een plan, een catalogus en een (domein)naam. Alle basiselementen waren beschikbaar, tijd om de bouwfase te starten.

Over Morloff

Morloff ontwerpt en realiseert succesvolle webtoepassingen op het gebied van procesoptimalisatie, eCommerce en rapportage door de inzet van moderne webtechnieken, sociale media en zoekmachine optimalisatie.

over ons | diensten | portfolio | contact | route

naar website IJsmonster.nl naar website ICT intermediairs naar website marcelvanlangen.com

Twitter

Morloff

Cuneraweg 169a
3911 RH Rhenen

M +31 (0)6 - 515 96 189
W www.morloff.nl
E contactformulier

Morloff op Twitter Morloff op Facebook Morloff op LinkedIn Morloff via RSS