De geboorte van het ijsmonster - Deel 2

30-05-2012 | Marcel van Langen | eCommerce | webshop, ecommerce, starter, startup

In deze serie beschrijf ik de totstandkoming van een nieuw online initiatief, genaamd IJsmonster.nl. Dit artikel is het tweede deel. In het eerste deel heb ik vooral de historische achtergrond beschreven. In dit tweede deel zullen we vooral kijken naar de redenen om het initiatief op te zetten, de uitgangspunten en de technische infrastructuur die hiervoor opgezet moest worden.

Aanleiding

In het eerste deel van deze serie is de geschiedenis van IJsmonster.nl belicht. Ik hoop dat daaruit duidelijk is geworden dat er veel ervaring is opgedaan met het opzetten van professionele eCommerce oplossingen voor klanten. Ook na mijn periode bij Prolific ben ik actief gebleven in deze markt, zowel op het gebied van consultancy als development.

En dus doemde die inmiddels beruchte vraag weer op: ga ik binnen Morloff opnieuw eCommerce software ontwikkelen? Ik speelde al een tijd met die gedachte, maar tot een paar maand geleden was de situatie niet ideaal. Ik was erg druk met projecten voor klanten en werkte ondertussen ook verder het eigen CMS FRITZ, de planningstool FRANZ en een aantal online initiatieven als ICTintermediairs.nl en IkbeneeniPad.nl. In de tussentijd had ik ook nog een website ingericht voor mijn schilderijen.

Maar dat ik uiteindelijk weer een eigen eCommerce software in de markt zou gaan zetten was inmiddels duidelijk. Ik heb zeer veel ervaring met alle facetten van het opzetten van webshops, het sloot goed aan bij de dienstverlening van Morloff, en in mijn klantenbestand lagen voldoende mogelijkheden voor het ontwikkelen van eCommerce oplossingen. Daar kwam nog bij dat ik ook wat nog onuitgewerkte ideeen had over het opzetten en beheren van een aantal eigen webshops. Begin maart 2012 kwam er (eindelijk) voldoende ruimte in mijn agenda om te starten.

De eerste vraag die ik moest beantwoorden was: zelf ontwikkelen of standaard software. Om die vraag goed te kunnen beantwoorden heb ik eerst een onderzoek gedaan naar de producten die op dit moment al beschikbaar zijn. Bij dit onderzoek was het vooral van belang of de producten zelf aangepast konden worden, hoe eenvoudig implementaties konden worden uitgevoerd, in hoeverre het product was toegespitst op de Nederlandse markt, in hoeverre het beheer kon worden geintegreerd binnen mijn eigen CMS, en natuurlijk het gebruikersgemak. Op basis van de resultaten heb ik besloten niet het risico te nemen om ooit vast te komen te zitten met een bestaand product, maar de software zelf te ontwikkelen.

Uitgangspunten

  • Bouw eerst een eigen webshop. Klanten zijn geen proefkonijnen. De eigen webshop is een belangrijke eerste test en bovendien heeft deze webshop een belangrijke voorbeeldfunctie.
  • Integreer de backend (het beheer van webshops) volledig in ons eigen CMS, genaamd FRITZ. FRITZ is zeer overzichtelijk, uitgebreid en vriendelijk. Bovendien is in FRITZ al een groot aantal zaken goed geregeld, bijvoorbeeld het beheer op stamtabellen, een beheerstructuur, websitebeheer, relatiebeheer, error handling, formulierafhandeling etc.
  • Geef de eCommerce oplossing een passende naam. Omdat ik op dit moment al de namen FRITZ gebruik voor het CMS en FRANZ voor de planningstool, leek het me logisch om de webshop software de naam HEIDI mee te geven! Geheel in Duitse stijl!
  • De basis van HEIDI moet een goede technische infrastructuur zijn die uitstekend schaalbaar is naar high volume webshops, eenvoudig uitbreidbaar is met nieuwe functionaliteit en volledig binnen een ontwikkeltaal is opgezet. Dat heb ik wel geleerd van eerdere ervaringen!
  • Zeker in de eerste fase is het van groot belang om goed te bepalen welke functionaliteit HEIDI wel en welke functionaliteit HEIDI niet gaat bieden. Deze streep moet duidelijk worden getrokken. Alleen dan is het mogelijk om de oplossing betaalbaar te houden en eenvoudig in gebruik.

Techniek

Met meer dan 14 jaar ervaring in CFML als programmeertaal lag deze keus wel erg voor de hand. Ik heb er hierbij wel voor gekozen om HEIDI te ontwikkelen op basis van Railo en niet Adobe ColdFusion. Als basis gebruik ik het Fusebox framework, waarin de MVC aanpak is verwerkt. Voor de tussenlaag maak ik gebruik van beveiligde webservices die door alle webshops worden gebruikt. De onderliggende database is een SQL Server 2008 R2 database. En als payment provider heb ik gekozen voor Sisow, mede omdat hun interface volledig is gebaseerd op de REST architectuur.

Over Morloff

Morloff ontwerpt en realiseert succesvolle webtoepassingen op het gebied van procesoptimalisatie, eCommerce en rapportage door de inzet van moderne webtechnieken, sociale media en zoekmachine optimalisatie.

over ons | diensten | portfolio | contact | route

naar website IJsmonster.nl naar website ICT intermediairs naar website marcelvanlangen.com

Twitter

Morloff

Cuneraweg 169a
3911 RH Rhenen

M +31 (0)6 - 515 96 189
W www.morloff.nl
E contactformulier

Morloff op Twitter Morloff op Facebook Morloff op LinkedIn Morloff via RSS